lördag 28 juni 2008

Från Ystad till Stockholm, via Råshult

Idag har jag guidat ett jättehärligt par, bosatta i Ystad, som var påväg upp till Stockholm och råkade hamna i Råshult av en slump.
- Vi såg skylten från vägen, vi har kört småvägar upp, och vi har hört så mycket om Råshult men aldrig varit här. Det är många som hört talas om Råshult, men många vet inte ens var i landet det ligger.
Jag berättade om Carls barndom och skolgång, vi botaniserade i trädgårdarna, vi pratade med Anita som sitter och spinner och kardar i stugan, vi gick runt på ängarna och utbytte historier om Carl och hans lärljungar. De hade besökt Linnés Hammarby (det har inte jag..., än!) där de hade fått höra berättas om Carl också. Kanske inte samma version som jag berättade, men de kände igen mycket.
De åt även sopplunchen och blev glatt överraskade av de olika smakerna från nyskördade grönsaker från våran kålgård.
De lovade att tipsa alla sina vänner om att besöka oss i sommar. Om du redan varit hos oss hoppas jag att du gör likaledes.

Vädret hos oss i Småland idag har varit sisådär, regnet har hängt i luften, men det har ändå varit runt 20 grader.
Jag och superguiden Maria (se foto i Smålänningens sommarbilaga) och landskapsvetaren Stefan har sålt många luncher idag, som Mariella och Karin har kokat ihop i köket. Och Anita har suttit i stugan och ska ju göra ett par strumpor från grunden, det lär ta sin lilla tid.

Findus har suttit och tittat hungrigt på när våra gäster har suttit i trädgården och ätit eller fikat. Findus är inne på sitt 20:de katt-år i år. Han är en riktig finsmakare och har koll på när klockan är 12. (Nu är inte Simon här på ett tag, han brukar ringa i koskällan och ropa att det är serverat. Men det är bara att se när Findus närmar sig, då vet vi att klockan är 12.) Foto på Findus kommer framöver.

Hoppas vi ses framöver.
/Henrietta.

1 kommentar:

Min Verden sa...

Hei. Vi tok omtrent samme turen, fra Ystad til Jønkøping og havnet hos dere. Har akkurat gjort et innlegg om det på min blogg. Hanne